Anna Karin

Fyra lösa och en förlorad!
Fyra lösa och en förlorad!

Spännande i Åre idag! Jag är uppe själv för träna lite mer i backarna inför en spännande resa i mars.

Det blev snabbt ur startblocken i morse för att hinna sopa, skrapa och skotta fram bilen och sen vara på plats för en tidig skidlektionen i Rödkullen. (Ja, det snöade ordentligt i natt!)

Jag hade aning högre puls redan från start, med snabb skottning och sen branta osandade serpentinvägar upp till Rödkullen. Redan då hör jag ett svagt knäppande ljud från vänster framflygel. Men att stanna i hala uppförsbackarna är ju inte ett alternativ, om jag vill komma fram över huvudtaget. 

Hej och hå! Nu får jag efter 40 år ha en skidlektion igen. Så kul det var!

Planen är att jag sen ska träffa Britt G i Duved för några åk. Det är ju så roligt att hänga med min kära exkollega från CAPGEMINI! Glad i hågen kör jag mot Duved, och glömmer att titta efter nåt problem på vänster sida. 

Och nu klonkar det tydligare från bilen. Inte bra. Hmm… detta får jag verkligen kolla i Duved. Där finns ju också en bensinmack, så det löser sig säkert. 

Men nu är det dags för rolig skidåkning med Britt i Duved igen. Så jag parkerar och ger mig glatt ut i backen - och glömmer att kolla bilen den här gången också. (Man undrar ju hur det står till med tanten… 😬)

I sittliften och upp berättar jag om bilstrulet. Tack Britt för att du nu är mycket mer fokuserad än jag!

- Anna Karin har du ett fälgkors i bilen så vi kan börja med att dra åt alla bultar? Annars kan vi komma upp till din bil med ett fälgkors från vår bil.

Nu är Britt G på G! Vi hittar direkt ett fälgkors i vår gamla svarta V70, och hon börjar med höger fram och kontrollerar alla bultar. Under tiden byter jag om från pjäxor till kängor för att kunna köra bil igen. 

När Britt så har gått varvet runt, och kommer fram till det misstänkta hjulet på vänster fram, så är problemet uppenbart. 

En bult saknas och alla fyra som finns kvar är lösa. Hu, det här kunde ha gått riktigt illa! 

Men Britt drar åt och sen skiljs vi åt. Jag ringer till Däckverkstaden i Järpen som sköter  skifte och förvaring av våra däck. 

Jodå, om bultarna är väl dragna så är det OK att köra med bara fyra bultar. De kan ta emot mig direkt för undersökning och åtgärd. 

Jag messar Britt om denna framgång. Strax därefter ringer Britt och ber att jag också själv ska dra de felande bultarna en extra gång.  Vilket jag precis gjort. "Great minds think alike" 😁

Iväg till Däckverkstaden i Järpen. Här tas bilen emot av tre killar som ägnar en halvtimme att kolla alla hjul och bultar, samt rengöra skruvhålen från rost, vilket tydligen orsakat problemet. 

Sen blir det normal marschtakt hem igen med perfekt åtdragna hjulbultar, där en blänkande ny bult har också fått plats. 

Varmt tack till Däckverkstaden i Järpen som direkt tog hand om mig och "Gamle Svarten". 

(null)

(null)