Trippel i trubbel….
Jag blir väldigt sällan arg på människor, men kan bli rejält irriterad
när viktiga prylar inte fungerar.
Som nu här i Åre när:
1) Åre-bilen "Gamle Svarten med +20.000 mil på mätaren…
2) nya kyl/frys skåpet…
3) och bredbandet…
… inte har fungerat!
1) Bilen
Volvon fick helt plötsligt fnatt och drog själv på kupéfläkten till max. Gamle Svarten var inte "talbar" alls, så vi fick helt enkelt parkera den hemma trots att fläkten gick på max. Naturligtvis en fredag em, så ingen idé att börja jaga verkstad förrän på måndagen.
Full fart på måndag morgon. Jodå, en bra kille på MECA i Järpen ställde direkt diagnos över telefon. - Jag återkommer med tid när vi har ny fläktregulator på plats och ledig verkstadstid. Toppen det här börjar ju riktigt bra! 👍
Hyrbil går inte lika bra. Alla hyrbilar vid Åre stationshus
visar sig vara förbokade.
Hej och hå! Men efter tåg en dryg timme och 10 mil till Östersund, följt av 30 minuters promenad, så har vi i alla fall en hyrbil.
Nästa problem. Hur få bilen, som har stendött batteri, till verkstaden i Järpen? Jo, nu ska vårt extrabatteri komma till användning. Men så lätt är det inte minsann!
Fulladdat batteri bärs ut till bilen. Elen är helt borta, så det går inte ens att låsa upp och komma in i bilen…
Kjell lyckas med mininyckeln, som är integrerad i dosan, att manuellt låsa upp förardörren. Men vi kommer ju inte åt startkablarna som är inlåsta i bakluckan under bottenlocket!
Jag fångar snabbt in en familj som hyr Hamnarbetarförbundets lägenhet i vår brf.
Jodå, mannen (utan jacka) hämtar startkablar. Jag tackar och ursäktar lite för att han får fixa med oss i regnet.
- Jag är hamnarbetare. Jag är inte gjord av sockervadd. Och jag kan simma! 👍👍
2) Kyl/frys skåpet
I julas behövde det gamla ky/frysskåpet bytas. Redan efter två veckor började det samlas vatten inne i kylen på nya skåpet. Segt att få tid med Jämtlands Hushållsservice för åtgärd, så det blev först i februari.
I slutet på mars är vi uppe igen. Jag anar samma problem, trots Servicebrsök, men inte lika uttalat. Låter det vara då några av barnen kommer upp i april. I juli är vi tillbaka igen och nu är det akut!
Toppen, mitt under semestertider. Efter ett antal samtal får jag kontakt. Jodå, en ny servicekille kommer höra av sig. "Don’t call me, we’ll call you". Åh, vad jag INTE gillar det! 😡
Så äntligen kommer servicekillen. Han konstaterar att det är stopp i avrinningen från leverans och skåpet behöver bytas. Garanti förstås. Men sen kommer det:
- Jag ska lägga ett ärende till Electrolux, men det är inte säkert att de godkänner nytt skåp…
När jag hör ordet ärende blir jag helt galen!
😡 😡
Efter den pågående, men fruktlösa dialogen med Telia om vårt bredband,
har jag nu nolltolerans mot "ärenden".
Servicekillen lovar i alla fall att göra vad han kan för att Electrolux ska slippa den här galna kunden!

Tack och lov ringer servicekillen efter en timme och bekräftar att Electrolux ska leverera nytt skåp. Puh! Men det var nu 10 dagar sen. Fortsättning följer…
3) Bredband
Vi har haft mycket strul med bredband under våra fem år i Brf Åre Fjällfoten. Såååå långa väntetider innan man får tala med Helpdesk och sällan kan de hjälpa till att lösa problemet på första samtalet.
Abonnemanget står på Kjell, men jag har nu tagit över kontakten. Jag brukar säga att "jag ringer istället för min man och det ska ni vara glada över för han blir så arg".
Kanske har de en notering… För den här gången föreslår de att vi fixar en fullmakt för mig att hantera allt. Och tänka sig, det var minsann busenkelt lösa.
Första samtalet resulterar i att det inte är nåt fel i Telia leverans och att man lägger ett ärendet till fiberleveantören som kommer att kontakta mig.
Tyst. Efter 5 dagar ringer jag igen. - Nu börjar snart OS och vi är mycket sportintresserade men har ingen TV. Vad händer med vårt ärende?
- När vi tagit emot ert uppdrag har vi tre dagar på oss att STARTA ett ärende, och nu har det ju varit helg emellan… Och sen har fiberleverantören 5 dagar på sig för att själva Starta ett ärende…. Sen beror det på deras arbetsbelastning när de har tid att kontakta och besöka dig. De vill inte att kunderna tar direktkontakt.
Det verkar ju vara ett skönt sätt att leverera tjänster, utan att kunderna själva kan ta kontakt!
Jag avvaktar fem dagar och ringer igen. Telia har ingen ny information, med erbjuder sig att lägga "en eskaleringen av ärendet" och kräva uppföljning.
- Jo tack, men nu är det OS-invigning i morgon!!! 😡😡😡
- Har du verkligen använt alla knivar i lådan nu, fortsätter jag. Har du inte nån kniv till i lådan när det gäller en kund som håller på att bli galen?!?
Och plötsligt händer det! - Jo, jag kan faktiskt gör en sak till. Var har du närmaste Teliabutik? Du kan få hämta ett mobilt bredband och vi bjuder på 300 Gb för TV, mobiler och paddor.
Japp, Östersund (20 mil Tor) nu kommer vi igen! Det blir tur nummer tre efter andra rundan till Östersund med lagad bil och hyrbil för återlämning.
Så roligt att titta på TV igen! Efter ännu en vecka kom så fiberkillen och nu funkar ordinarie bredband också.
Väntar dock fortfarande på nya kyl/frysskåpet, men hyser gott hopp!
Nu läget är åter lugnt på Fjällfoten. Och tänk att det kan vara så uppfriskande att bli riktigt arg ibland! 😉
Allt gott från AK i Åre!
