Sitter på tåget mot Stockholm efter fem fina dagar på egen hand i Åre. Mycket skidåkning i längdspår och backar har det blivit. Sammantaget en riktigt bra vecka med bra pister och spår, mycket sol, vind och kyla.
Det har funkat bra trots kylan tack vare lite nyinköp. Japp, har ännu inte lärt mig tygla intresset för nya sportprylar...
Jag har nu gjort gemensam sak med Linn Svahn, ja ni vet en av våra längdåkningsstjärnor. Jodå, vi kör numera med likadana blå tumhandskar för längdåkning (i alla fall enligt säljaren i Åre)
Det gamla tricket att tumvantar värmer bättre än fingervantar gäller minsann fortfarande! Så fantastiskt att med dessa tunna och smidiga tumhandskar slippa frysa om händerna de första 5 km. Något jag alltid gör i mina vanliga skidhandskar så fort det går ner mot – 8.
Och som kronan på verket, efter 15 år investerar jag i ny skidhjälm och nya googles. Mips i hjälmen (svenskt patent för att reducera risk för hjärnskakning) och för första gången hjälm och glasögon som passar ihop, dvs ingen glipa i pannan där fartvinden kyler. Ja, ni förstår ju vilka "höga" hastigheter det handlar om för mig i backarna…
Fast jag måste erkänna att jag är mest nöjd med att ekipaget i alla fall ser lite tuffare ut i nya looken!
Så kommer vi till det knepiga kapitlet hyrbilar. Den här veckan hyrde jag en Golf GTI. Om man bara åker alpint klarar man sig utan bil, men för att ta sig till längdspåren krävs det bil. Glad i hågen hämtar jag ut nyckeln på ICA i Åre Stationshus och tar tar hissen ner till parkeringen.
Snygg liten bil väntar på mig. Låser upp bilen och trycker på knappen på bilnyckeln för att öppna bakluckan. Ingenting händer.
Konstigt tänker jag. Bakluckan borde väl gå upp automatiskt på denna nya Golf GTI? Det gör den ju på vår Volvo V70 från 2015?!? Går ut för att öppna med handtaget, men där finns inget handtag! Hela bakluckan är helt slät.
Klättrar in i bilen och letar efter en till knapp på instrumenteringen för att öppna bakluckan inifrån (vilket det ju finns på V70).
Massa knappar, men inte vad jag söker. Ger upp och fäller ner båda baksäten och skjuter in skidfodral och resten av packningen framifrån genom en sidodörr istället.
Det går ju, men lite meckigt är det allt med längdskidorna. Blir irriterad och tänker det var väl själva f-n, ska jag aldrig kunna komma iväg med en hyrbil utan att läsa instruktionsboken! Den är förstås på 300 sidor, och det tar en stund att hitta beskrivningen av det komplicerade momentet "att öppna bakluckan".
Men efter lite letande hittar jag den, i mitt tycke, helt ologiska lösningen!
Först tryck på knappen på bilnyckeln för att låsa upp bakluckan (lite modernt sådär). Sen tryck med handen på överdelen av VW-märket som sitter utanpå bakluckan. Då viker sig VW-märket inåt och blir till ett handtag så att jag kan öppna luckan manuellt (klurigt men på ett riktigt gammaldags vis!).
Sen tror man ju att alla problem är ur världen, men icke. Jag kan inte starta motorn! Nu känner jag mig verkligen som en idiot. Lusläser manualen, men får ingen ledtråd. Det är en automat och jag trycker ner bromsen (som på V70…) men helt tyst.
Nu går jag ett steg längre och ringer Europcar i Östersund. Då får jag lära mig att eftersom det är en laddhybrid så startar den alltid på elen, dvs är helt tyst! Det var alltså bara att lägga i en växel och köra fast utan motorljud. En ny upplevelse för mig som bara kört omoderna bensin- och dieselbilar.
Jag var mest fokuserad på att detta är en bensinbil och att jag får absolut inte tanka diesel (som på V70). Sen att jag förstrött noterade den stora elsladden i bakluckan och tänkte att den nog går på el också, glömde jag raskt bort när jag skulle starta.
Golfen sköter sig sen exemplariskt fram till det är dags att fylla upp tanken innan återlämnandet. Ja, jag fegade och gav mig inte in i den nya världen med laddstolpar för ca 15 mils körning, trots att det finns massa stolpar nära oss. (Måste man ha ett särskilt abonnemang? Och hur kopplar man in sig så det blir rätt? Ja, som ni vet kör jag ju V70 från 2015...)
Tanka alltså, var sitter nu knappen för att öppna luckan in till tanklocket? Borde sitta på ett synligt och logiskt ställe ihop med annan instrumentering, men naturligtvis inte!
Mera studier av manualen och, den här gången, så hittar jag ganska snabbt en knapp med en pytteliten symbol för en bensinpump. Knappen sitter helt ensam, långt ner mot golvet i dörren på förarsidan.
Japp, nu är det bara att tanka så kan jag lämna tillbaka den retsamma bilen. Men då spelar Golfen mig ett sista spratt. När jag har tankat klart och lugnt och fint puttar igen luckan in till tanklocket, så lossnar luckan och ramlar i gatan.
Jag hajar till, helt galet, är detta dolda kameran? Är det nu jag ska bli totalt totalt utskrattad för att jag kan så lite om bilar?
Försöker trycka fast den i de små hakarna som finns på baksidan, men lyckas inte. Gör som vanligt, tågar in på macken och ber om hjälp med ett stort leende. Killen på macken lyckas inte heller, men säger att NN på EuropCar är en hygglig kille, det där löser dom.
Okey, lämnar bilen med tankluckan liggandes lös bredvid förarsätet och pratar med EuropCar. Inga problem det där händer ibland och det löser vi, blir svaret.
Lite korkad är jag nog vad gäller bilar, fast inte riktigt på alla punkter!
Allt gott!