Ikväll sover vi sista natten i Auckland som kallas City of Sails. Så roligt för oss som seglare att bo nere vid den delen av hamnen där stora segelbåtar och motor yachts ligger. Just nu "surrar" det här i hamnen inför nästa Americas Cup (genomförs vart fjärde år) som nästa gång går av stapeln i Auckland 2021. Segelklubben The Royal New Zealand Yacht Squadron, grundad 1871 med hemmahamn här i Auckland, är för närvarande stolt innehavare av The Americas Cup.
Americas Cup är världens äldsta idrottstävling, som startade 1851 då seglarskepp från olika länder tävlade i att utmana America om den prestigfulla Americas Cup. I slutet av 1800 och början av 1900 tävlade man i gigantiska enmastade segelbåtar, de berömda J Jakterna. Har ni varit på Restaurang J i Nacka Strand, så har ni där sett vackra tavlor målade av dessa skönheter. Det är också J Jakterna som restaurangen fått sitt namn efter.
Idag har Kjell och jag varit ute och seglat på en gammal Americas Cup båt tillsammans med andra betalande gastar (dvs turister!). Båten är 24m lång och har nu fått en förenklad mast och rigg för att fungera med 4 man i proffsbesättning + turister. Vår båt ritades för en proffsbesättning på 17 personer, så helt rimligt med lite förenklingar tänker jag…
Dagens seglig här i Auckland är helt enkelt idrottshistoria för oss!
Vi har bara lätta vindar idag, så toppfarten stannar på 15 knop, men det är så kul! Alla som vill får pröva att styra när vi inte bemannar "kvarnarna", där vi är två personer som vevar på varje kvarn för driva winxchen som hissar och spänner (skotar) seglen. Jag jobbade med tre andra på de två kvarnarna som driver vinschen som skotar förseglet. Det var bara att följa order "Front team – hands on", "Front team foreward", "Front team hold" och " F ront team backwards". Samma sak för Back team där fyra personer skötte två kvarnar till vinschen som skota r storseglet. Vi trummade på men hade förstås inget att komma jämfört med professionella "grinders" som är regelrätta muskelberg...
Igår kväll var det ordinarie onsdagskappseglingar i den jättestora hamnbassängen. Då blir det genast flera klasser med allt från stora till mindre båtar. Mycket action är det runt hamnen hela tiden! Massor med barer, pubar och restauranger runt hamnen med fler investeringar på gång med anledning av att staden är värd för nästa Americas Cup.
Och här kommer vår segelbåt i helfigur, när proffsen preppar för segling.
Under dagens seglats får vi också höra att VM i Segling för tre olympiska klasser också pågår här just nu. Vi hinner tyvärr inte ta oss bort till de vatten där deras tävlingsbanor ligger.
En annan sak som kännetecknar Auckland är en extrem aktivitet med vägarbeten och nybyggen nere vid hamnen. Här har man tålamod och det får ta tid… Vi tycker det är stökigt i Stockholm med alla vägarbeten på somrarna. Men Stockholm är otroligt välordnat jämfört vad vi ser här i stan och under våra bilresor genom bergskedjor, oändliga ko- och fårhagar samt vin- och grönsaksodlingar.
Extra kul i byggverksamheten nere vid hamnen är att man har satt upp avskalade skrov från några av Nya Zeelands kända tidigare Americas Cup båtar. Tävlingen är ett fyraårsprojekt för alla deltagarländer att designa och bygga minst två exemplar av vad man tror ska bli den snabbaste båten. Sedan behöver man minst två års träning med fulla besättningar för att trimma in båtarna, tävla dom mot varandra, justera och bestämma vilket exemplar som är den snabbaste båten.
Här ser ett exempel på en riktigt David och Goliat historia, där Nya Zeeland är den förlorande Goliat. En extremt stor och tung båt byggdes här (vet inte vilket år det var) som var avseed att bli världen snabbaste enskrovsbåt. Kolla detta extrema båtskrovet!
Men det blev platt fall och två förlorade matcher direkt mot USA som detta år byggde en mycket mindre och extremt lätt tvåskrovsbåt (katamaran).
Efter diverse överklaganden om regelbrott gick segern i alla fall till USA. Men vilket häftigt exempel på hur man kan innovera på olika sätt! Antingen utveckla och förbättra det koncept man redan såg som framgångsrikt! Eller som amerikanerna tänka helt nytt och utnyttja att reglerna faktiskt inte förbjöd flrerskrovsbåtar.
Numera är det katamaraner som "flyger" fram ovanför vattenytan lyfta av ett bärplan på varje skrov. Extrema hastigheter blir det. Ta chansen i alla fall en gång att se ett seglingsinslag på TV med denna typ av segling! Det handlar om att "flyga" båtarna utan att krascha i vågorna vid olika manövrar.
Och tänka sig! Här i hamnen Utamför Team New Zealands sponsorbutik finns också skrovet från Nya Zealands vinnande båt 2017. Mast och allt ovanför skrovet är borttaget och skrovet är ställt på högkant för att man ska kunna se bärplanen . Jag minns att jag såg några seglingar på TV när denna båt vann. Helt galet fort, 35 knop i max om jag minns rätt. Såna farter har hittills bara varit möjligt med Winsurfers och specialjollar. Vilken teknologi!
Navigare Necesse Est!